(Koleksi) Buku Siri Penyiasatan | Miss Durian Runtuh

Dec 6, 2010

(Koleksi) Buku Siri Penyiasatan

Salam. Waktu kecik-kecik pernah tak baca Buku Siri Penyiasatan. Aku jamin budak2 tahun 80-an dan 90-an mesti ada baca buku siri penyiasatan ni. Aku banyak kumpul buku ni, ada yang beli sendiri, ada yang Yob belikan, dan ada yang diwarisi dari zaman kanak-kanak abang2 dan kakak aku time deme kecik. Tapi kebanyakan yang aku baca, di pinjam dari perpustakaan sekolah waktu sekolah rendah dulu. Best nye baca, waktu tu aku dah mula berimaginasi. Rasa macam diri sendiri yang selesaikan misteri-misteri tu. 


Aku suka baca Siri 5 penyiasat yang ada Gemuk, John, Samy, Mary, Saroja dan anjing Gemuk Buster. Buku Siri Tujuh Penyiasat lak ada Rama, Balan, Sean Huat, Ranjit, Sarojini, Alice, Ai Lin dan anjing, Bobo. Siri 5 Sekawan ada Eddie, Mona, Dean dan Georgiana (George) dan anjing Tompok. 3 3 siri ni buku tulisan Enid Blyton. Best! Buku Siri 3 Penyiasat lak karya Alfred Hitchcock, ada Jalil, Gopal dan Ah Meng. Tagline deme "Kami Menyiasat Apa Saja". Ada jugak Siri Salma or buku asalnya Nancy Drew. Tapi jarang baca sebab tak best sangat.


Dari bacaan aku kat internet, semua buku yang diterjemah pada tahun 80-an memang terjemahan yang sebenar daripada buku, cuma diubah dari segi kesesuaian dengan Malaysia. Kalau musim salji, jadi musim hujan. Kiranya kalau kau baca memg betul2 dari buku asal yang English nya. Dulu aku baca, mesti aku pelik, kenapa nama budak India dan Cina je, tapi rupanya sebab ada anjing, mana lah boleh ada budak Melayu. Heheheh..
signature

21 Flowers:

Nik Syafiq said... Reply Comment

best,aku pun ade bace gak tyme dlu2...yg novel Di Pulau Pusaka tu aku pun ada,hahaha

Nik Syafiq said... Reply Comment

best,aku pun ade bace gak tyme dlu2...yg novel Di Pulau Pusaka tu aku pun ada,hahaha

Cik Ina Do Do Cheng said... Reply Comment

Acik suka siri penyiasatan Hardy boy, zaman aciklah.zaman ko, buku ni ye.

♛ Kerani Sekolah ♛ said... Reply Comment

@kak ina mail

hardy boy pon penah baca, tapi terjemah jadi siri hadi..hihih

hardy jadi hadi, org m'sia

Anonymous said... Reply Comment

mana nak dpt semua koleksi pnyiasatan zaman sekolah dulu eh? ada info tlg inform... mmg btl cari ni.

♛ Kerani Sekolah ♛ said... Reply Comment

@Anonymous

anon, boleh cari kat kedai buku popular..ade siri 7 penyiasat, 5 penyiasat, 5 sekawan, siri salma..saya jumpe kat kedai buku popular jusco ipoh..saya rase sume toko popukar ada :)

artnip said... Reply Comment

wow...awesome.. i love all the series.... ada yg baca habis ada yg belum habis.. sbb masok sekolah mnengah.. smua buku tu xde kt library.. baca masa sekolah rendah je lar... sekali pinjam 2 buah buku.. satu buku satu hari ...mwehehehe... ~

siti noor aznieha said... Reply Comment

ader sesapa yg nk jual x buku2 nie?nk beli1

Anonymous said... Reply Comment

yihaaa...nak gi cari lah kat kedai popular. tp saya pernah beli yg terbitan 90an tak sebest dulu.

Anonymous said... Reply Comment

peminat siri misteri jom tengok kat sini - http://www.facebook.com/RakBukuSaya

Christy Lai said... Reply Comment

Rindunye... mmg I love baca buku2 penyiasat time skolah dulu...terutamanye 3 penyiasat.. Collection I ade dlm 150 buah buku included Sri Salma & 5 penyiasat tp syg, mak I buang suma tnp my knowledge. .. Huawaaaaaa. ...

Wayne said... Reply Comment

admin,

ade berapa taku siri salma kamu ade?join me here https://www.facebook.com/SiriSalmaMalaysia

Wayne said... Reply Comment

siti noor aznieha join sini https://www.facebook.com/SiriSalmaMalaysia

Wayne said... Reply Comment

Christy Lai,join me here if you want to buy https://www.facebook.com/SiriSalmaMalaysia

Unknown said... Reply Comment

aq pnah bce crita no dn aq dh khatam dh. aq pnah baca siri lima penyasat, siri hadi, 3 pnyisat dn bnyak lgi smuanya kanak2 mmg nmg best la

Natralisation said... Reply Comment

Assalamu'alaikum. I really love these books?? Lama gila dah cari. Can you tell me mana awak beli? Ada lagi ke jual sekarang ni? I really want to buy them T.T

Unknown said... Reply Comment

Hi...saya ada jual buku2 siri salma, hadi San lain2 lagi dgn harga lebih murah. Boleh WhatsApp sy untuk info. 0164412670

carlmeil said... Reply Comment

0164412670. No not in service??

Anonymous said... Reply Comment

Hi...
Novel 5 sekawan Juan ke..??

Anonymous said... Reply Comment

Berminat denga Siri Penyiasatan (Enid Blyton, nancy Drew, Alfred Hitchcock) boleh whatsapp : 0193916816