Tak Suka Taugeh atau Toge atau Togeh | The Nazirah Mktr

Jan 15, 2011

Tak Suka Taugeh atau Toge atau Togeh

Tengok, Fatin Cas pung pang tanya aku soalan pasal togeh. Aku sejak azali memang tak suka sangat makan taugeh or toge or ape-ape je la. Aku fobia, okey aku tipu fobia. Tapi memang aku tak leh la nak makan toge, rasa dia, kerangupan dia, membuatkan aku rasa menggigil. Kalau makan mee goreng, ada banyak togeh, aku akan ambil masa dalam 10-15 minit nak asingkan. Tapi kadang-kadang kalau aku tak perasan toge tu, aku tak asingkan, dan aku termakan, aku teruskan je ngap. Cuma, bunyi rangup dia memang sampai dengar ke telinga, buat aku rasa, "whats the toge, nape ko ada dalam mee ni"..Dan kalau kat rumah pon, abah aku kadang-kadang masak ketiuw, mee, mihun tak letak toge. Yob siap cakap, aku tak rase nikmat hidup tak makan toge, tapi aku tak kisah, sebab rasa dia TAK SEDAP.
Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan. (Berita Harian)
Kesuburan, okey alasan terbaik makan togeh.
Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser. (Berita Harian)
Alasan terbagus untuk mula makan togeh.



P/S : Tengok la tahun 2020 nanti baru aku makan taugeh or toge or togeh or ape-ape sahaja.
signature

27 Flowers:

filzahtismail said... Reply Comment

nas : "whats the toge, nape ko ada dalam mee ni"

togeh : demi mase depan rumah tangge ko, baek ko mkn aku.

hahaha!!

Kasim Ahmad said... Reply Comment

haha.. sedap ow togeh.. jum2 makan togeh.. bnyk khasiat ..heehe :P

Cik Ina minat Do do Cheng said... Reply Comment

makcik suka je taugeh, tapi memang makcik pernah jumpa org yg tak suka taugeh. Dia ambil masa nak asingan bihun dari taugeh.

~amalina~ said... Reply Comment

ahha..kagum gila ngn fatin boleh mencipta manyak betol soklan taugeh tu..haha..

shasha said... Reply Comment

naz, ko kontra la ngan aku, aku suka pulak makan toge ne..nyam2.. haha

iEra NaDiRa said... Reply Comment

rajin gilerr tanya soalan pasal togeh bebanyak. Haha XD

FATIN SYAFIQA said... Reply Comment

haha. semua soalan pasal toge je. terbaik! :P

shazmonaz said... Reply Comment

salam persinggahan dari rakan blogger baru..

nabilah_2908 said... Reply Comment

heheheh....kenapa fatin tu berminat sngt nk tau...dia penggemar toge eh..? ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MAGGI GORENG

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@filzahtismail

hahahah..pahape fating cas..tak mau aku makan,

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@Cik Ina minat Do do Cheng

saya macam tu la kak..macam budak2 je tak makan sayor..

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@~amalina~

kagum la kau melin..aku yg jenuh nak jawab tau..heee

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@shasha

tak sedap pqah..aku susah nak telan tau..heee

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@iEra NaDiRa

bese la, budak-budak..suke sgt main2 .hee

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@FATIN SYAFIQA

hahah..terbaik sgt kot..sume saye jawab same je..

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@nabilah_2908

kebanyakkan kawan2 kite yg rapat memg tau kite tak makan togeh ..tu depa suke kacau..heheh

Mysunshine Gift Shop said... Reply Comment

salam,
jemput join our giveaway & help rumah titian ashraful rohaniah

http://mysunshine-cupcakes.blogspot.com

kak zar

mimie said... Reply Comment

yeayy! ade geng. kte pon xsuke taugeh. sayur len sume mkn, kecuali taugeh! ^___^

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@mimie

yeay, ade GENG TAK MAKAN TOGEH.. hahah..betul3, sayur lai makan, tpi togeh je tak leh..hee

Liyana Lunia. said... Reply Comment

tahu tak taugeh tu sedap tapi bila i dengar apek cina pengusaha taugeh guna urine manusia untuk bagi dia kekal segar terus haku tak makan dh EEWWWWWWWWW :(

kalau msk sendiri baru mkn, sbb basuh sebersih2nya T__________Y

❤NazirahMoktar❤ said... Reply Comment

@Liyana Lunia.

tau3..penah baca dalam facebook..nak letak cerita pasal urine tu, tapi tak mau la..kesian lak kat org yg suke makan togeh..uhuhu..tpi serius geli!!!yucckkk

luvpinkja said... Reply Comment

keh3. saya juga benci itu toge. paling tak boleh blah haritu makan tomyam kat foodcourt mydin ada toge. deymmmm~

togeh mmg baik dan byk serat. tp kalau yg dah layu kurus kering dlm mee greng tu ada khasiat gak ke ek..? ehehe

riff said... Reply Comment

togeh baik utk ketinggian :)

cik zaza said... Reply Comment

psl taugeh pn nak gado..haha
tp mmg taugeh xsedap pun..